JOHN DEERE INTRODUCEERT AUTONOME ELEKTRISCHE TREKKER

21 Januari 2041 – Theunis Jensma 

 

Trekker- en machinefabrikant John Deere heeft onlangs een nieuwe autonome trekker geïntroduceerd. Na jaren van testen, is het concept nu rijp voor de praktijk. Bijzonder: De trekker is geheel elektrisch aangedreven via een innovatief kabelsysteem.

 

Fabrikanten van vrachtwagens, personenauto’s, bouwmachines en ook landbouwmachinefabrikanten zijn het er over eens, elektrisch is de toekomst. Ook in machinesectoren, de mijnbouw en grondverzet, doet de elektromotor zijn intrede.

Om lange werkdagen te kunnen maken met een elektrische landbouwtrekker, is een aansluiting op het elektriciteitsnet nodig, omdat de omstandigheden en werkzaamheden van een trekker dusdanig zwaar zijn, dat je anders een enorm accupakket nodig hebt om een werkdag vol te maken. John Deere heeft een autonome elektrische trekker ontwikkeld, welke is aangesloten op het elektriciteitsnet. De benodigde elektriciteit wordt opgewekt door zonne- of windenergie of een biogas-installatie. Dit zijn schone, hernieuwbare energiebronnen die op de boerderij toepasbaar zijn. John Deere test al vanaf 2018 met de trekker.

 

Kabelsysteem

Op bovenstaande foto is de autonome trekker in actie te zien. Via een afstandsbediening kan je de trekker naar het perceel rijden. Vervolgens kan de boer via de computer de bewerking instellen en aangeven welke paden de trekker mag volgen. Afhankelijk van het werktuig wordt de kabel op gepaste afstand op de grond gelegd. Het op- en afrollen van de kabel gaat met uiterste precisie en zodat dat de kabel nooit in de war komt met de trekker en er geen schade aan gewassen ontstaat. De stroomkabel wordt tijdens het rijden op en af gerold. De trekker wordt letterlijk altijd aan het lijntje gehouden, om hem van stroom te voorzien. Dat is noodzakelijk, omdat de trekker een maximaal vermogen heeft van 300KW, omgerekend een ruime 400 pk. Van die 400 pk is 270 pk beschikbaar voor de aandrijving van werktuigen. De rest is beschikbaar voor de aandrijving van de trekker.

John Deere heeft alle overbodige onderdelen van een ouderwetse trekker gestript, zoals de cabine, de dieselmotor, brandstoftank e.d. Ook de aangedreven vooras is verdwenen. Wat overblijft zijn de achteras, hydrauliek, aftakas en een driepuntshef. Daar zijn 2 elektromotoren aan toegevoegd, één voor de aftakas en één voor de aandrijving van de wielen. De elektrotrekker heeft een speciaal ontwikkelde versnellingsbak.

Rating: 5 sterren
1 stem

Maak jouw eigen website met JouwWeb